Opkomst van crowdfunding

Crowdfunding in de vorm van financiële steun is ontstaan in de Verenigde Staten, toen een aantal initiatiefnemers een nieuwe vorm van steun zochten voor de muziek, kunst- en literatuurindustrie. De eerste crowdfunding platformen waren bedoeld om beginnende bands te helpen: muzikanten konden een korte demo laten horen op het platform en mensen konden vrijwillig een klein bedrag doneren om de band te steunen.

Sellaband: één van de eerste crowdfinanciering platformenHet eerste voorbeeld van een massafinancierings platform is Sellaband, bands kunnen via Sellaband maximaal 50,000 dollar crowdfunden en zo een eerste album opnemen. Inmiddels zijn naast Sellaband verschillende andere platformen opgestart, met Kickstarter als het grootste succesverhaal. Kickstarter heeft als doel om creatieve projecten en producten te steunen, en zo een ‘kickstart’ (steuntje in de rug) te geven.

Kickstarter kwam in 2012 wereldwijd in het nieuws door de Pebble Watch. Dit horloge dat verbinding kan maken met een smartphone is het meest succesvolle project van Kickstarter. Uiteindelijk heeft het product meer dan 10 miljoen dollar opgehaald. Dit is het schoolvoorbeeld van de kracht van crowdfunding. Er zijn natuurlijk nog veel meer projecten die gerealiseerd zijn door crowdfunding. Een winkel die enkel producten verkoopt die door Kickstarter gerealiseerd zijn is TinyLightbulbs. Je vindt hier bieropeners voor smartphones, kleding, design wijnkasten en nog veel meer… alles gerealiseerd door een grote groep investeerders

TinyLightBulbs is een webshop met alleen crowdfunding projectenCrowdfunding is al in 2004 geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Echter, pas vanaf 2009 begonnen buiten de VS platformen te ontstaan. In Europa waren ondernemers in Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland de eerste die crowdfunding platformen begonnen op te starten. In 2010 begon de trend ook in Nederland, alhoewel het nog vrij klein is in ons land. Er is in Nederland geen (groot) platform om innovatieve producten te laten sponsoren. Echter, ons land heeft wel een ruim aanbod aan crowdfunding sites die investeerders en kredietnemers voor (bedrijfs)kapitaal bij elkaar brengt. Lees daarover meer op deze pagina.

De opkomst van crowdfunding is al lang in gang, maar in Nederland moet het nog écht doorbreken zoals Kickstarter het wereldwijd voor elkaar heeft gekregen. Bedrijven gaan snel realiseren dat de regels en het wantrouwen van banken te veel wordt, en zoeken steeds meer naar nieuwe manieren om bedrijfsprocessen te financieren. Crowdfunding gaat een positieve toekomst tegemoet in Nederland!

 

De Pebble Watch is het meest succesvolle project van Kickstarter tot nu toe